صنعت نفت و گاز

صنعت نفت و گاز

همانطور که می دانید مهمترین منابع تامین انرژی در جهان نفت و گاز هستند و در کنار هم بیش از نیمی از انرژی دنیا را تامین می کنند. از این رو صنعت نفت و گاز از اهمیت بالایی برخوردار است. در این مقاله نیز شرکت نفت و گاز خوزستان  به بررسی اطلاعاتی درباره صنعت نفت و گاز و اهمیت آنها خواهیم پرداخت تا آگاهی کافی در این زمینه را داشته باشید.

آشنایی با صنعت نفت و گاز

در معادلات اقتصادی و سیاسی جهان صنعت نفت و گاز دارای اهمیت راهبردی است و نقش مهمی در روابط بین الملل دارد. ایران با داشتن ذخایر بزرگ نفت و گاز و موقعیت خود که در خاورمیانه قرار گرفته است، فرصت زیادی برای توسعه این صنعت ها دارد و از طرفی به بازارهای مصرف نیز نزدیک است که بسیار خوب می باشد. نفت و گاز دو عنصر مهم در صنعت پتروشیمی برای تامین خوراک مورد نیاز آن می باشند. شرکت نفتی آریا اروند در زمینه این صنعت فعالیت های خاص و بدون نقص انجام می دهد که بیشتر جنبه تجاری دارند. برای دریافت مشاوره در رابطه با این کسب و کار با کارشناسان این مجموعه می توانید تماس برقرار کنید و راهنمایی های لازم را دریافت کنید.

صنعت نفت و گاز

کاربرد صنعت نفت و گاز

صنعت نفت بخش های مختلفی دارد که شامل اکتشاف، استخراج، پالایش و انتقال است و بازاریابی محصولات نفتی را نیز شامل می شود. حجم زیادی از محصولات نفتی مازوت و بنزین می باشد. بسیاری از محصولات شیمیایی نظیر حلال ها، داروها، پلاستیک، آفت کش و کود دارای نفت می باشد. صنعت نفت فعالیت خود را در سال 1287 شمسی آغاز کرد، زمانی که از اولین چاه نفت، استخراج نفت و گاز صورت گرفت. بسیاری از صنایع به نفت وابسته اند و برای بسیاری از کشورها دارای اهمیت است. بخش زیادی از مصرف انرژی در جهان مربوط به نفت می باشد از این رو اهمیت آن بسیار زیاد است.

صنعت نفت و گاز

نقش گاز بر اقتصاد جهان

شرکت ملی گاز ایران در سال 1344 و شرکت ملی گاز مایع در سال 1366 تاسیس شده است. نقش گاز در اقتصاد ملی ایران بسیار زیاد است و در مدیریت کردن انرژی منطقه نقش موثری دارد. این کالای اقتصادی سیاسی در تحولات جهان نقش بزرگی ایفا می کند و تا زمانی که منبع انرژی دیگر کشف نشود بر اقتصاد جهان بسیار موثر است.

راهکارهای انعطاف پذیر کردن صنعت نفت و گاز

سرمایه گذاری در این صنعت به دلیل نفت خیز بودن کشور ایران و وابسته بودن اقتصاد کشور به درآمدهای نفتی زیاد است. برای انعطاف پذیر کردن شرکت های حوزه  این  صنعت راهکارهایی وجود دارد که تاثیر همه جانبه ای بر این صنعت دارند. این راهکارها شامل همسوسازی افراد با استراتژی های شرکت است. بهبود دادن منابع انسانی، برنامه ریزی و تحلیل این منابع و مدیریت کردن استعدادها از دیگر راهکارها می باشد. برنامه ریزی و تحلیل مالی، مدیریت کردن ریسک مالی و خزانه داری و عملیات مالی مشترک راهکار دیگر است. داشتن دید بهتر به سودآوری شرکت، افزایش تمرکز بر زنجیره تامین هیدروکربن، مدیریت کردن اطلاعات شرکت، افزایش بهره وری، مدیریت کردن ریسک عملیاتی، تحلیل و کنترل کردن ریسک، رقابت بین نیروهای کاری، ثبت و پایش داده های میدان، کاهش هزینه های حمل و توزیع، برنامه ریزی روزانه که قابل اطمینان باشد، کاهش هزینه های مالی و خدمات، کاهش زمان آماده سازی، برنامه ریزی، سرمایه گذاری و مدیریت کردن تامین کنندگان به منظور اثربخش تر کردن سرمایه و مخارج، یکپارچه کردن عملیات میدان نفتی به شکلی سیستماتیک با ثبت و پایش داده های میدان، تحلیل عملکرد و برنامه ریزی یکپارچه، بهینه کردن فرآیندهای تولید برای ارتقا دادن سرمایه از جمله راهکارهای انعطاف پذیری شرکت های صنعت نفت و گاز می باشد.

صنعت نفت و گاز

فعالیت های حوزه نفت و گاز

فعالیت های حوزه صنعت نفت و گاز شامل سه گروه بالادستی، پایین دستی و میان دستی می باشد. صنایع بالادستی را می توان جستجو، اکتشاف، حفاری و تولید نفت خام، گاز طبیعی و میعانات گازی دانست، اکتشاف و تولید نام دیگر صنایع بالادستی می باشد. صنایع پایین دستی مرحله ای است که در آن بعد از این که نفت، گاز و میعانات دریافت شد روی محصول فرآوری، تصفیه و جداسازی انجام می شود تا در بازار قابل عرضه باشد. در صنایع پایین دستی پالایشگاه های نفت و گاز قرار داده می شود. صنایع میان دستی را جزئی از صنایع پایین دستی می دانند اما دسته بندی آن جداگانه صورت می گیرد. در این دسته کلیه صنایعی که بین مرحله استخراج تا رسیدن مواد خام به پالایشگاه رخ می دهد را جزء آن می دانند که حمل دریایی نمونه ای از آن است.

صنعت نفت و گاز

0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *