معرفی اولین چاه نفت ایران

معرفی اولین چاه نفت ایران

در این مقاله قصد داریم که به ارائه اطلاعاتی در مورد اولین چاه نفت ایران بپردازیم، اگر به دنبال این هستید که در مورد اولین چاه نفت ایران اطلاعاتی را بدست آورید در این مقاله همراه ما باشید. نکته قابل توجه این است که اولین چاه نفتی در ایران به عنوان اولین چاه نفت در منطقه خاورمیانه نیز محسوب می شود. پس از کشف نفت در ایران بود که توجه همه به طلای سیاه در خاورمیانه جلب شد و به تدریج چاه ها و میادین نفتی زیادی در این منطقه کشف شد و سال ها بر تحولات خاورمیانه و حتی دنیا تاثیرگذار بود.

اولین چاه نفت ایران

اولین چاه نفت ایران که از آن با نام چاه شماره 1 نفت نیز یاد می شود که در منطقه خاورمیانه پیدا شده است، در زمان پادشاهی مظفرالدین شاه کشف شد، مدت زمانی که برای شناسایی این چاه طول کشید 7 سال بود. اولین چاه نفت در ایران با قراردادی که بین پادشاه قاجار و یک استرالیایی منعقد شد کشف گردید. طی این قرارداد امتیاز نفت ایران در صورتی که کشف نفت انجام می شد امتیاز نفت 60 سال واگذار می شد و به ازای آن حکومت قاجار نیز درصدی از سود فروش نفت را می گرفت.

معرفی اولین چاه نفت ایران

محل اولین چاه نفت ایران

محلی که اولین چاه نفت در ایران، استخراج شد مربوط به جنوب ایران، یعنی استان نفت خیز خوزستان و شهر مسجد سلیمان امروزی است. این چاه معروف در محلی به اسم دره خرسون قرار دارد. عملیات استخراج نفت در این منطقه از 1286 شروع شد و پس از گذشت حدود یکسال اولین چاه نفتی کشف شد.

معرفی اولین چاه نفت ایران

تاریخچه اولین چاه نفت خاورمیانه

یک ثروتمند استرالیایی به نام دارسی در زمان پادشاهی مظفرالدین شاه از پادشاهان قاجار در سال 1901 میلادی امتیاز اکتشاف نفت در ایران را بدست آورد و پس از آن شروع به حفاری در مناطقی که احتمال وجود نفت در آنها وجود داشت، کرد. اولین حفاری در حوالی قصرشیرین انجام شد هر چند تیم دارسی به نفت رسیدند ولی مقدار آن کم بود و از لحاظ اقتصادی زیاد به صرفه نبود و همچنین دور بودن از دریا نیز حمل آن را با مشکل روبرو می کرد، بنابراین تیم دارسی این منطقه را ترک کرده و به خوزستان حرکت کردند.

نزدیک به نیمی از سال 1908 گذشت و دارسی موفق به اکتشاف نفت نشد و از آنجا که سرمایه آنها رو به پایان بود دستوری مبنی بر لغو عملیات اکتشاف صادر شد. اما مهندسی که مسئولیت استخراج نفت را بر عهده داشت با اصرار به مدت چند روز نیز حفاری در این منطقه را ادامه داد چرا که طبق اطلاعات بدست آمده احتمال رسیدن به نفت را بسیار زیاد می دید.

5 خرداد 1287 بر شرکت دارسی روز خوش یمنی بود چرا که بعد از مدت ها تلاش تیم وی توانستند اولین چاه نفتی را کشف کنند. زمانی که مته حفاری به لایه نفتی رسید نفت با فشار بسیار زیاد از چاه به بیرون فوران کرد به طوری که ارتفاع آن بسیار بالاتر از دکل نفتی بود. پس از 10 روز نیز با ادامه حفاری در دومین چاه و این بار در عمق کمتری نیز نفت بدست آمد و پس از آن بود که مشخص شد ایران از منابع نفتی غنی برخوردار است.

معرفی اولین چاه نفت ایران

مشخصات اولین چاه نفت ایران

اولین چاه نفت ایران که در مسجد سلیمان کنونی بدست آمد در عمق 360 متری به نفت رسید. از این چاه نفتی در یک روز 36000 لیتر نفت که برابر با 228 بشکه در روز است، نفت خام بدست می آمد. به منظور استخراج نفت و تامین نیروی محرکه ماشین آلات از یک توربین بخار استفاده می شد. در حال حاضر چاه مذکور در نزدیکی ناحیه شماره یک در مسجد سلیمان قرار دارد و مانند یک موزه می باشد که زیر نظر شرکت ملی نفت ایران می باشد. پس از کشف این چاه بود که مناطق اطراف گسترش یافت و به تدریجی در مجاورت این چاه نفتی شهر شکل گرفت و زندگی شهری در این منطقه شروع شد.

معرفی اولین چاه نفت ایران

میزان نفت در میدان مسجد سلیمان

هم اکنون نیز در منطقه ای که بنام اولین چاه نفت ایران معروف شده است استخراج نفت انجام می شود و این بار کار استخراج نه توسط شرکت های خارجی بلکه توسط شرکت های ایرانی انجام می پذیرد. میزان نفتی که در این میدان وجود دارد در حدود 6 میلیارد بشکه نفت خام تخمین زده می شود که عدد بالایی است. در حال حاضر به صورت روزانه در این میدان شاهد استخراج 5000 بشکه نفت هستیم. اولین حلقه چاه نفت ایران در حال حاضر به چندین چاه نفتی رسیده است و تعداد چاه های نفتی آن بالغ بر 300 چاه است که مدیریت آن بر عهده شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب می باشد. با گسترش چاه های نفتی از اولین چاه تا ده ها چاه بعدی هم اکنون شاهد میدان نفتی مسجد سلیمان هستیم. اکثریت مخازن نفتی که در این میدان واقع شده اند آسماری شده اند. اهمیت این میدان نفتی در اقتصاد ایران بسیار زیاد بوده است. از ابتدای کشف نفت در این منطقه تا 20 سال پس از آن تمامی نفتی که در ایران تولید می شده است مربوط به این منطقه بوده است.

در خصوص شرکت نفت و گاز خوزستان آریا اروند باید بدانید این شرکت که ارائه دهنده خدمات در زمینه نفت و گاز می باشد فعالیت های استثنایی و بدون نقص در این زمینه داشته و شما می‌توانید در خصوص پالایشگاه نفت و دیگر موارد مربوط در این خصوص از متخصصین این شرکت راهنمایی بگیرید.

0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *