بزرگترین سکوی نفتی جهان

بزرگترین سکوی نفتی جهان

امروزه سازه های فراساحلی بسیاری در سراسر جهان طراحی و اجرا شده اند که از سکوها و دکل ها تشکیل شده اند و دارای تجهیزات پیچیده و خاصی هستند. پردیدو از میان انواع سکوهای نفتی به عنوان بزرگترین سکوی نفتی جهان شناخته می شود که متعلق به شرکت نفتی شل می باشد و به منظور حفاری چاه های نفتی و تولید نفت و گاز در خلیج مکزیک واقع شده است. ساخت و اجرای سازه های دریایی چون سکوهایی نفتی یکی از دشوارترین و سنگین ترین مسائل مهندسی به شمار می آید که تا به حال چندین و چند سکو فراساحلی نفتی در میادین دریایی طراحی و ساخته شده اند. اگر به سازه های باشکوه دنیا علاقه دارید و می خواهید با بزرگترین سکوی حفاری نفت و گاز جهان آشنا شوید، توصیه می کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

معرفی بزرگترین سکوی نفتی جهان

تصور اینکه سازه های غول پیکر و باشکوهی در میادین آبی طراحی و اجرا شده اند، کمی دور از ذهن و واقعیت می باشد اما سازه های فراساحلی زیادی به عنوان دکل و سکوهای نفتی در میادین دریایی سراسر جهان ساخته شده اند که دارای تاسیسات و تجهیزات پیچیده ای هستند و به منظور حفاری چاه نفت مورد استفاده قرار می گیرند. سکوی پردیدو «Perdido» ، نام عظیم ترین و بزرگترین تاسیسات نفتی محسوب می شود که در آب های عمیق جهان احداث شده است. در واقع واژه پردیدو در زبان اسپانیایی به معنای گمشده می باشد و لقب باشکوه ترین و بزرگترین سازه دریایی دنیا را یدک می کشد. این سکو در عمق 2450 متری از سطح آب خلیج مکزیک واقع شده است که دارای پایه های بتونی می باشد و از آن به عنوان شاهکار مهندسی یاد می شود.

بزرگترین سکوی نفتی جهان

چگونه پردیدو به عنوان عمیق ترین سکوی حفاری نفت جهان شناخته شد؟

در حال حاضر سکوی پردیدو به عنوان بزرگترین سکوی نفتی جهان محسوب می شود که به نوعی از عجایب سازه ای جهان به شمار می آید و در فهرست عجایب نیز از آن یاد شده است. این سکو با جدیدترین و مدرن ترین تکنولوژی روز دنیا توسط شرکت شل طراحی و ساخته شد. در واقع تا سال 2010 میلادی، سکوی نفتی‌«Devil’s Tower» متعلق به شرکت انی ایتالیا با عمق بیش از 710 متر در آب های خلیج مکزیک به عنوان عمیق ترین سکوی جهان شناخته می شد که با طراحی و اجرای سکوی پردیدو با عمق 2450 متری در آب های خلیج مکزیک، لقب بزرگترین و عمیق ترین سکوی جهان را به خود اختصاص دارد. لازم به ذکر است که این سکوی غول پیکر چیزی بیش از پنج برابر برج «امپایر استیت» نیویورک (102 طبقه یعنی 448 تر ارتفاع) عمق دارد.

بزرگترین سکوی نفتی جهان

هزینه ساخت و عمر مفید سکوی پردیدو

سکوی نفتی پردیدو در رتبه عجایب جهان قرار دارد که با سرمایه گذاری سه میلیارد دلاری طراحی و ساخته شده است و چیزی در حدود همین میزان سرمایه گذاری به منظور انتقال و تخریب آن نیاز خواهد بود؛ از این رو مدیرعامل شرکت شل معتقد است که ساخت، نصب و راه اندازی این سکو، مرزهای تکنولوژی را جا به جا کرده است. عمر مفید این سکو، برای فعالیت های حفاری به مدت زمان 20 تا 30 سال در نظر گرفته شده است و پس از پایان عمر مفید، گزینه ایده آلی به منظور دکل زیستگاه پرورش مرجان‌های دریایی خواهد بود.

بزرگترین سکوی نفتی جهان

امکانات سکوی نفتی پردیدو

سکوی پردیدو به عنوان عمیق ترین تاسیسات شناور جهان در آب های خلیج مکزیک واقع شده و از امکانات مناسبی برخوردار می باشد. این سکوی نفتی کلیه امکانات اسکان و زندگی کارکنان را فراهم کرده است و سکوی مجهز محسوب می شود. از امکانات سکوی پردیدو، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

20 اتاق خواب
30 عدد تختخواب
کلیه لوازم و تجهیزات آشپزخانه
باشگاه ورزشی
محل فرود و برخاست هلی‌کوپتر
کتابخانه
سرویس بهداشتی
و …

بزرگترین سکوی نفتی جهان

موقعیت جغرافیایی و خصوصیات سکوی پردیدو

سکوی پردیدو توسط شرکت نفتی رویال داچ شل در فاصله 200 مایلی ساجل جنوبی گالوستون ایالت تگزاس مکزیک نصب و اجرا شده است و در حال حاضر بزرگترین عملیات حفاری نفت خام و گاز طبیعی را در عمق 2450 متری آب های خلیج مکزیک انجام می دهد. به طور کلی این سکو، قابلیت استخراج و تولید 100 هزار بشکه نفت و 200 میلیون فوت مکعب گاز در روز را دارا می باشد

این سکوی عظیم جثه در برابر زلزله، انفجار، طوفان و سایر بلایای طبیعی مقاوم می باشد. در سکوی پردیدو، 22 حلقه چاه نفت با یک شبکه 44 کیلومتری خطوط لوله در کف اقیانوس به منظور عملیات استخراج نفت متصل شده اند. همچنین از دیگر قابلیت های این سکو، می توان به امکان فرود 2 هلی‌کوپتر سیکورسکی وجود دارد. فاکتورهایی چون عمق، امکانات، تجهیزات ایمنی، قابلیت های منحصر به فرد و … در کنار یکدیگر سبب شده اند تا سکوی پردیدو، رتبه بزرگترین و عظیم ترین سکوی نفتی جهان را به خود اختصاص دهد.

در خصوص شرکت نفت و گاز خوزستان آریا اروند باید بدانید این شرکت که ارائه دهنده خدمات در زمینه نفت و گاز می باشد فعالیت های استثنایی و بدون نقص در این زمینه داشته و شما می‌توانید در خصوص پالایشگاه نفت و دیگر موارد مربوط در این خصوص از متخصصین این شرکت راهنمایی بگیرید.

0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *