دومین منابع گاز جهان متعلق به چه کشوری است؟

دومین منابع گاز جهان متعلق به چه کشوری است؟

طبق لیستی که ارائه شده است، دومین کشور دارنده منابع گازی جهان کشور ایران می باشد. این کشور با داشتن 33.2 تریلیون متر مکعب منابع گازی رتبه دوم در جهان را داشته و در حدود 17.2 درصد از منابع گازی در جهان را به خود اختصاص داده است. کشور ایران امروزه همچنین به عنوان سومین کشور تولید کننده گاز طبیعی در جهان شناخته می شود که این نشان از ظرفیت بالای ایران در پیشرفت و تامین نیازهای خود را دارد. در این مقاله به میدان های گازی جهان و سپس منابع گازی ایران خواهیم پرداخت.

منابع گازی

گاز طبیعی (گاز یا گاز فسیلی)، یک مخلوط گاز طبیعی هیدروکربن است که در درجه اول از متان تشکیل می شود. اما معمولا منابع گازی شامل مقادیر متفاوتی از سایر آلکان ها و بعضا درصد کمی از دی اکسید کربن، نیتروژن، سولفید هیدروژن یا هلیوم نیز هستند. این گاز هنگامی شکل می گیرد که لایه هایی از تجزیه مواد گیاهی و جانوری در طی میلیون ها سال در معرض گرما و فشار شدید زیر سطح زمین قرار بگیرند. انرژی که گیاهان در ابتدا از خورشید به دست می آورند به صورت پیوندهای شیمیایی در گاز ذخیره می شوند.

گاز طبیعی یک هیدروکربن غیر قابل تجدید است که به عنوان منبع انرژی برای گرمایش، پخت و پز و تولید برق استفاده می شود. همچنین این ماده در ساخت پلاستیک و سایر مواد شیمیایی ارگانیک مهم تجاری از آن به عنوان سوخت وسایل نقلیه و به عنوان ماده اولیه شیمیایی استفاده می شود. پس اهمیت این منابع گازی بسیار بسیار در تولید و حمل و نقل با ارزش خواهد بود.

البته ذکر این نکته هم مهم است که گاز طبیعی بر تغییرات آب و هوایی می تواند تاثیر مثبت داشته باشد. این یک گاز گلخانه ای است، و در اکسیداسیون دی اکسید کربن ایجاد می کند. برای مثال می توان از گاز طبیعی در جای زغال سنگ برای تولید برق استفاده کرد که در صورت عدم جذب کربن ممکن است انتشار دی اکسید کربن را کاهش دهد.

دومین منابع گاز جهان متعلق به چه کشوری است؟

میدان های گازی در جهان

میدان های گازی که با نام مخازن گازی نیز شناخته می شوند، مخازن طبیعی هستند که در طول سال های بسیاری (میلیون ها سال) و بر اثر واکنش های شیمیایی روی بقایای حیواناتی که اجساد آنها در سطح زمین دفن شده است، ایجاد می شود. یکی از ویژگی های این میادین گازی را می تواند قرار داشتن آن در کنار میادین نفتی دانست. طبق تخمینی که در سال 2000 میلادی انجام شد، ذخایر گاز طبیعی که در زمین وجود دارد، در حدود 150 تریلیون مترمکعب برآورد شده است که بنابراین رقم، باید عمر این ذخایر را در خاورمیانه در حدود 100 سال و در کل جهان 65 سال پیش بینی کرد.

البته لازم به ذکر است که بیشترین ذخایر گازی در جهان در سطح دریاها می باشد که به علت هزینه بالا و پیچیدگی های آن، هزینه برداشت و استفاده از آنها مقرون به صرفه نمی باشد. جالب است بدانید که میدان های گازی در ایران بخش عمده ای را از این میدان ها تشکیل می دهد که ممکن است تا به حال به این نکته توجه نداشته باشید. بنابراین ادامه مقاله را دنبال کنید.

دومین منابع گاز جهان متعلق به چه کشوری است؟

دومین کشور دارنده منابع گازی جهان

امروزه در سطح جهان در حدود 80 کشور دارای منابع گازی شناسایی شده است که طبق برآورد ها، در حدود 5.501 هزار تریلیون فوت مکعب در آنها وجود دارند. این مقدار همانطور که در قسمت بالا هم گفتیم، شامل منابع شناسایی نشده و منابعی که در دریاها وجود دارند، نمی باشد.

فهرست کشورهای دارای منابع گاز شامل دومین کشور دارنده منابع گازی جهان عبارت است از:

کشور روسیه که به عنوان بزرگترین کشور دارای منبع گاز شناخته می شود با 35 تریلیون متر مکعب که شامل 18.1 درصد از منابع گازی در سطح جهان را دارد.
کشور ایران که به عنوان دومین کشور دارنده منابع گازی جهان در جهان شناخته می شود با 33.2 تریلیون فوت مکعب که 17.2 درصد از گاز جهان را در اختیار دارد.
کشور قطر با میزان 24.9 تریلیون متر مکعب که 10.1 درصد از گاز کل جهان را در اختیار دارد.

– رتبه های بعدی این تقسیم بندی کشور ها بر اساس منابع گازی را کشورهای

  • ایالات متحده آمریکا
  • عربستان سعودی
  • ترکمنستان
  • امارات متحده عربی
  • ونزوئلا
  • نیجریه
  • چین
  • الجزایر
  • عراق
  • اندونزی
  • موزامبیک
  • قزاقستان
  • مصر
  • کانادا
  • استرالیا

تشکیل می دهند.

دومین منابع گاز جهان متعلق به چه کشوری است؟

دومین کشور دارنده منابع گازی جهان | قسمت دوم

همانطور که گفتیم ایران به عنوان دومین دارنده منابع گازی در جهان شناخته می شود که در حدود 83 میلیون نفر جمعیت داشته و مساحت آن بیش از 1.600.000 متر مکعب می باشد. میزان Gdp این کشور 1.41 میلیارد دلار می باشد که به عنوان یک قدرت تاثیرگذار در منطقه خاورمیانه شناخته می شود. این کشور از نظر صنعت نفت، پتروشیمی و گاز طبیعی همواره مورد توجه بوده و نقش مهمی در امنیت بین المللی انرژی تامین می کند. ایران همچنین ثروت های طبیعی بسیاری دارد و جغرافیای این کشور 31 استان و 268 شهرستان تقسیم بندی شده است.

دومین منابع گاز جهان متعلق به چه کشوری است؟

دومین کشور دارنده منابع گازی جهان | قسمت سوم

به گفته وزارت نفت ایران، ذخایر اثبات شده گاز طبیعی ایران حدود 1201 تریلیون فوت مکعب (34.0 تریلیون متر مکعب) یا حدود 17.8٪ از کل ذخایر جهان است که از این میزان 33٪ به عنوان گاز همراه (با ذخایر نفتی) و 67٪ غیر همراه می باشد. مخازن بنزین این کشور پس از روسیه دومین ذخایر بزرگ جهان را دارد. از آنجا که تقریباً 5،850 فوت مکعب (166 متر مکعب) گاز برای مساوی شدن با انرژی 1 بشکه (0.16 m3) از نفت به طول می انجامد ، ذخایر گازی ایران معادل حدود 205 میلیارد بشکه (3/1 × 1010 متر مکعب) نفت است. اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده، ذخایر اثبات شده گاز ایران از سال 2016 را 1،201 تریلیون فوت مکعب (34.0 تریلیون متر مکعب) تخمین زده است و این رتبه دوم را در جهان بدست آورده است.

همانطور که گفتیم ایران دومین کشور دارنده منابع گازی جهان است که یکی از مناطق غنی از هیدروکربن در جهان است. از زمان نخستین چاه نفت این کشور در سال 1908 ، 145 میدان هیدروکربنی و 297 مخزن نفت و گاز در ایران کشف شده است که بسیاری از مخازن دارای چندین منطقه بودند. در کل امروزه 205 مخزن نفتی و 92 مخزن گاز طبیعی در ایران وجود دارد.

بر اساس گزارش ترازنامه انرژی ایران (2009) ، 78 مورد از این میدان ها در حال حاضر فعال هستند که شامل 62 منطقه ساحلی و 16 دریایی می باشد و در حال حاضر 67 میدان غیرفعال هستند. حدود 23 میدان هیدروکربنی در مناطق مرزی قرار دارد و بین ایران و کشورهای مجاور از جمله کویت، عراق، قطر، بحرین، امارات، عربستان سعودی و ترکمنستان مشترک است.

در خصوص شرکت نفت و گاز خوزستان آریا اروند باید بدانید این شرکت که ارائه دهنده خدمات در زمینه نفت و گاز می باشد فعالیت های استثنایی و بدون نقص در این زمینه داشته و شما می‌توانید در خصوص پالایشگاه نفت و دیگر موارد مربوط در این خصوص از متخصصین این شرکت راهنمایی بگیرید.

0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *