کدام شهر نفت خیز نمی باشد؟

کدام شهر نفت خیز نمی باشد؟

یکی از سرمایه های اساسی کشور عزیزمان ایران، میدان های نفتی است که در این قلمرو خاکی و آبی آن واقع شده است. مسلما عنوان شهر نفت خیز به تعدادی محدودی از شهرهای کشور اختصاص یافته و سایر شهرها با برخورداری از جاذبه های دیگر به تولید ثروت و جذب نیرو مشغول هستند. در این مقاله ما قصد داریم تا اطلاعاتی را راجع به شهرهای نفت خیز و غیر نفت خیز ایران در اختیار شما خوانندگان عزیز و محترم قرار دهیم، با ما تا پایان این متن همراه باشید.

کدام شهر نفت خیز نمی باشد؟

مناطق نفت خیز ایران

با یک نگاه کلی به سراسر کشور عزیزمان ایران متوجه خواهیم شد که به سبب قدمت این کشور در منطقه خاورمیانه از از منطقه جلگه خوزستان در جنوب غربی ترین نقطه مرزی کشور تا شمال شرقی ترین نقطه مرزی در خانگیران سرخس استان خراسان رضوی، منابع نفت و گازی به وفور یافت می شود. این موضوع باعث شده که ایران به عنوان بزرگترین دارنده منابع نفت و گاز جهان در رتبه بندی کشورها، مقام دوم گاز و چهارمین مالک بزرگ ذخایر نفت جهان را خود اختصاص دهد. در حال حاضر تعداد 102 میدان و 205 مخزن نفتی در کشور وجود دارد که در نقاط مختلف کشور پخش شده اند.

کدام شهر نفت خیز نمی باشد؟

آشنایی با تعدادی از شهر نفت خیز

همانطور که اشاره کردید میادین نفتی کشور در دو قلمرو خاکی و آبی قرار گرفته، که بیشتر میادین کشف شده متعلق به شهرهای حوضه زاگرس و خلیج فارس در بخش جنوب غربی کشور می باشد. همچنین شهرهای ساحلی دریای خزر در بخش شمالی کشور نیز با وجود داشتن منابع نفتی و گازی به دلیل عدم نیاز کشور در برنامه های وزارت نفت جهت استخراج جایگاهی نداشته و به همان منابع عظیم شهر نفت خیز جنوبی اکتفا شده است. علاوه بر قلمروهای آبی، بخش های مرکزی و غربی کشور نیز همچون شهرستان های، آبادان، اهواز ، مسجدسلیمان و گچساران، عسلویه و نفت شهر در نقاط مختلف کشور از جمله شهر نفت خیز ارزشمند و قدیمی در ایران به شمار می آیند.

کدام شهر نفت خیز نمی باشد؟

ویژگی شهرهای نفت خیز

اهمیت ویژه فضاهای شهری ایران با تحولات تاریخی صنعتی، آنها را به سمت و سوی اکتشاف و استخراج نفت به عنوان یک سرمایه اصلی برای تولید ثروت در کشور سوق داده است. این ماده با اهمیت علاوه بر مزایای بیشمار خود همواره تاثیرات منفی را نیز در ساختار زندگی شهری، شهرهای نفت خیز در زمینه های گوناگون اقتصادی، کالبدی، زیست محیطی، عمرانی و فرهنگی به همراه داشته است. به طور کل، شهرهای نفت خیز از ویژگی‌ های خاصی برخوردار بوده که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تمرکز بالای فعالیت ‌های صنعتی و معدنی
آلودگی ‌های بالای زیست محیطی
مسائل اجتماعی ناشی از مهاجرت ‌های شغلی و دوگانگی فرهنگی
رویارویی با چالش ‌های استراتژیک میان هزینه و منافع
عدم تنوع اقتصاد شهری وابستگی اقتصاد آن به منابع تجدید ناپذیر با فرآیند تهی سازی روزافزون

کدام شهر نفت خیز نمی باشد؟

آشنایی با شهرهای غیرنفتی کشور

سه استان مثلث طلایی نفت و گاز ایران را تشکیل می دهند و می توان گفت که تعداد زیادی از شهر نفت خیز کشور در این استان واقع شده اند. لذا سایر استان ها، خصوصا بخش های شرقی، شمالی و مرکزی کشور، اگر چه عمدتا از منابع گازی برخوردار بوده ( خصوصا نواحی ساحلی دریای خزر) اما در رابطه با منابع نفتی و شهر نفت خیز کمتر از این سه بخش سخن به میان آمده است. بر همین اساس شاید بتوان گفت استان های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی، استان تهران، قم، سمنان، یزد و مازندران با امید به کشف منابع گازی و نفتی به تحقیقات میدانی خود مشغول هستند.

تفاوت شهر نفت خیز و غیر نفت خیز

حال این سوال که چرا برخی از شهرهای ایران با عنوان شهر نفت خیز شناخته می شوند و برخی دیگر نه، ممکن است توجه شما خوانندگان عزیز را نیز به خود جلب کرده باشد. برای پاسخ به این سوال درک تفاوت دو شهر نفت خیز و غیر نفت خیز بهتر است که به منشا این ماده با ارزش نگاهی بیندازیم. در واقع نفت یا پترولیوم ماده خامی است که به رنگ قهوه ای سوخته می باشد و کاملا مشتعل می باشد. این مایع غلیظ به لحاظ ساختار شیمیایی از مجموعه ای هیدرو کربن تشکیل شده و در لایه ‌های بالایی بخش ‌هایی از پوسته کره زمین یافت می شود. منشا اصلی نفت بنا بر نظر اکثر دانشمندان، حاصل تجزیه و روی هم قرار گرفتن گیاهان و موجودات آلی در اقیانوس های اولیه می باشد. این مولکول های آلی پس از گذشت میلیون ها سال به دلیل برخورداری از مجموعه ای از خواص خاص خود در جانوران و گیاهانی (اعم از جلبک ‌ها و مرجان ها) باقی مانده از دوران گذشته به واسطه لپه‌ های گل و رسوبات روی هم دفن شده و عواملی نظیر تحت فشار و دمای بالا، نبود اکسیژن و مدت زمان طولانی سبب به وجود آمدن این ماده ارزشمند (نفت) شده است. اکنون با توجه به قدمت و پیشینه منطقه خاورمیانه و قرار گیری ایران در جوار دریای خلیج فارس و همچنین وجود رشته کوه زاگرس می توان به علت نفت خیز بودن قسمت های جنوبی و غربی کشور پی برد.

در خصوص شرکت نفت و گاز خوزستان آریا اروند باید بدانید این شرکت که ارائه دهنده خدمات در زمینه نفت و گاز می باشد فعالیت های استثنایی و بدون نقص در این زمینه داشته و شما می‌توانید در خصوص پالایشگاه نفت و دیگر موارد مربوط در این خصوص از متخصصین این شرکت راهنمایی بگیرید.

0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *