تجهیزات تست نفت

تجهیزات تست نفت

نفت را می‌توان یک عنصر پولساز برای کشورها دانست که با فروش آن ارزآوری بسیار زیادی می‌شود. آنچه که مسلم است پروسه استخراج تا صادر کردن آن است که به تخصص و ابزار مختلفی احتیاج دارد. دستگاه تست نفت از جمله وسایلی است که در پروسه بررسی و آزمایشات نفتی مورد استفاده قرار می‌گیرد و تنوع آن کم نیست. اگر می‌خواهید با انواع این وسیله آشنا شوید، در ادامه همراه ما باشید.

انواع تجهیزات تست نفت:

1- رنگ سنج تمام دیجیتال

این ابزار به عنوان یک دستگاه تست نفت به بررسی رنگ‌ها می‌پردازد و با داشتن صفحه نمایش، داده‌های حاصل از تست را نشان می‌دهد. با رنگ سنج تمام دیجیتال می‌توانید طی کمتر از 30 ثانیه نتیجه‌گیری کنید و در نهایت داده‌ها را ذخیره کنید.

2- ترمومتر نفتی دیجیتال

این دستگاه تست نفت قابلیت اندازه‌گیری برحسب سانتیگراد یا فارنهایت را دارد و در مخازن نفتی، کشتی‌ها و مناطق خطرناک مورد استفاده قرار می‌گیرد. ترمومتر نفتی بدنه‌ای مقاوم از جنس فولاد دارد و با وزن حدود 2 کیلوگرم معمولا ساخت کشور آمریکا شناخته می‌شود.

3- دستگاه تعیین نقطه ریزش

از جمله دستگاه تست نفت که طراحی رومیزی دارد و در فضای آزمایشگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌توان به دستگاه تعیین نقطه ریزش اشاره کرد. این ابزار دارای نمایشگر و کنترلر دمایی دیجیتال است و با سیستم خنک‌کننده‌ای که دارد، با سرعت بالا کار می‌کند. حداکثر مصرف آن 1500 وات است و قابلیت تست همزمان 2 نمونه را دارد. این دستگاه عموما ساخت کشور آمریکا است.

4- سانتریفوژ مدل DIGTOR 22C

این دستگاه تست نفت میزان رسوبات آب و فراورده‌های نفتی را بررسی می‌کند و با داشتن نمایشگر دما، سرعت، و دیگر پارامترها را نشان می‌دهد. همچنین دمایی تا حدود 80 درجه سانتیگراد را پوشش می‌دهد و با سرعت زیاد، عملکرد خوبی دارد. سانتریفوژ مدل DIGTOR 22C قابلیت تنظیم سرعت دارد و ساخت کشور اسپانیا است.

5- دستگاه تعیین میزان نمک

دستگاه تعیین میزان نمک از دیگر دستگاه تست نفت شناخته می‌شود که قابلیت اندازه‌گیری نمک در نفت خام را دارد و نتایج آن را نشان می‌دهد. از دیگر ویژگی‌های آن می‌توان به داشتن صفحه کلید لمسی ضد آب، دارا بودن سنسور قابل تعویض و داشتن صفحه نمایشگر است. همچنین این دستگاه با برق و باتری کار می‌کند و نوع اصلی آن در کشور انگلستان ساخته می‌شود.

6- دستگاه تقطیر

دستگاه تقطیر را می‌توان نوعی دیگر از دستگاه تست نفت محسوب کرد که به صورت دیجیتال کار می‌کند. این ابزار دارای صفحه نمایش استرنگی و لمسی است و تمام داده‌ها را تست می‌کند. دستگاه تقطیر سیستم خنک‌کننده دارد و به صورت اتوماتیک دما را خنک می‌کند. داشتن سنسورهای نوری، قدرت اندازه‌گیری دقیق و داشتن پمپ سیرکوله از دیگر مشخصات این ابزار محسوب می‌شود که مورد توجه قرار می‌گیرد. همچنین این دستگاه تقطیر دارای پایه متحرک است و ار تفاع بالن را تنظیم می‌کند. با آن می‌توانید به راحتی برنامه‌ریزی دستگاه را انجام دهید و نتایج را به حافظه آن بسپارید. ناگفته نماند که این ابزار ساخت آمریکا، قابلیت اصلاح اتومایتک فشار اتمسفر را دارد.

7- آنالیزر میزان روغن در آب

این دستگاه تست نفت آزمون‌های متعلق به استخراج، اندازه‌گیری و تخلیه را به صورت اتوماتیک انجام می‌دهد و برای کار با آن تنها کافیست که دکمه‌ای را فشار دهید. این ابزار نمایشگر رنگی دارد و کار کردن با آن بسیار آسان است. با این آنالیزر می‌توانید روغن‌های موجود را بسنجید فرایند تبخیر را چک کنید. این دستگاه که تولید کشور ژاپن است، قابلیت ذخیره حدود 300 داده را دارد و می‌توانید به آن USB نیز وصل کنید.

8- ویسکومتر دیجیتال چرخشی

برای اندازه‌گیری ویسکوزیته دینامیک می‌توانید از ویسکومتر دیجیتال استفاده نمایید که با صفحه بزرگ 7 اینچی خود داده‌ها را در اختیارتان قرار می‌دهد. همچنین تنظیم سرعت چرخش، اتصال به ترموسل خارجی و داشتن پایه استاندارد از دیگر مشخصه‌های آن است که مورد توجه قرار می‌گیرد. ویسکومتر دیجیتال چرخشی این قابلیت را دارد تا سرعت چرخش آن مشخص شده و آداپتور به آن اضافه کرد. این وسیله که معمولا ساخت کشور فرانسه است، قابلیت اتصال به USB هم دارد.

9- دستگاه آنالیز H2S

یکی دیگر از انواع دستگاه تست نفت دستگاه آنالیز H2S  نام دارد که قابلیت اتصال به پروسسور فاز بخار را داشته و دقت بالایی دارد. این ابزار سنسو الکتروشیمیایی دارد و دمای انجام تست در آن 60 درجه سانتیگراد است. مدت زمان آزمون به وسیله آن 25 دقیقه است و می‌توانید آن را به کامپیوتر هم وصل کنید. دستگاه آنالیز H2S که 8 کیلوگرم وزن دارد، ساخت کشور انگلستان است.

کلام آخر

دستگاه تست نفت در بازار کم نیست و بسته به استفاده‌ای که می‌کنید می‌توانید انواع آن را در بازار بیابید. البته فراموش نکنید که تحریم‌های موجود علیه ایران هم بر کمیت و کیفیت ابزار تاثیر گذاشته است و ممکن است در بعضی موارد نتوانید ابزار مورد نیازتان را بیابید. لذا بعضی از شرکت‌های ایرانی سعی کرده‌اند تا جایگزین قابل قبولی برای آن بیایند تا بتوان آزمایش‌های لازم بر روی نفت را انجام داد. فراموش نکنید که قیمت‌های آن‎ها نیز متفاوت است و بست به کیفیت، هزینه آن را پرداخت می‌کنید.

شرکت نفت و گاز خوزستان شما را در این زمینه می تواند راهنمایی کند. برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاورین ما در قسمت تماس با ما در ارتباط باشید.

0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *