عوامل تاثیر گذار در عملکرد دکل های حفاری ایران

عوامل تاثیر گذار در عملکرد دکل های حفاری ایران

دکل های حفاری ایران به طور حتم به منظور اکتشافات و بهره برداری از مخازن گاز و نفت و ترمیم و تعمیر آنها می باشد. در این بین باید بدانید تمامی خدمات تخصصی مربوط به این عوامل توسط شرکت‌های حفاری همچون شرکت نفت و گاز خوزستان آریا اروند انجام میشود. در اینجا یکی از عوامل تاثیر گذار در عملکرد این دکل ها دانش روز و رعایت اصول خواهد بود.

دکل های حفاری ایران

به طور کلی می توان گفت عملیات حفاری باید توسط تیم های متخصص انجام شده و با وجود تغییر و تحولاتی که در صنایع به وجود آمده است طبیعتا در دکل ‌های حفاری نیز شاهد این تغییرات می باشیم. به طور کلی باید بدانید دکل حفاری ابزار آلاتی بوده که با استفاده از آن می توان اقدام به حفر چاه هایی برای استخراج آب، نفت و گاز نمود. این امر در حالی است که در طی سالیان متمادی این دکل ها دستخوش تغییراتی شده و طبیعتاً تکامل پیدا کرده اند. با وجود اینکه عملیات حفاری می ‌تواند جزو فعالیت‌های بسیار پرهزینه باشد پس طبیعتاً لازم است با استفاده بهینه از امکانات در جهت کاهش هزینه ها تلاش نمود. در اینجا باید بدانید عوامل متعددی در عملکرد دکل ‌های حفاری تاثیر گذار بوده که در ادامه بیشتر به آن خواهیم پرداخت.

عوامل تاثیر گذار در عملکرد دکل های حفاری ایران

استفاده درست از مته برای دکل های حفاری

به طور کلی می توان گفت از جمله مهمترین مواردی که باید در هنگام استفاده از دکل های حفاری به آن توجه شود استفاده مناسب از سرمته ها می باشد. به طور کلی شکل و جنس هر نوع مته که برای حفر مورد استفاده قرار می گیرد به گونه ای خاص طراحی و ساخته شده است و اگر این مته ها که برای دکل حفاری انتخاب می شود با جنس سازنده متناسب نباشد طبیعتاً راندمان حفاری دچار افت شدیدی شده و می تواند بر عملکرد دکل های حفاری ایران تاثیر بگذارد. توجه داشته باشید اگر چه این امر چندان ملموس نمی باشد اما نوعی تاخیر به ظاهر نا محسوس ایجاد کردن است که مهمترین علت آن استفاده از مته نامناسب خواهد بود. همچنین توجه داشته باشید که دور و میزان بار روی مته باید به صورت بهینه اعمال گردیده تا رادمان کار به صورت درست انجام پذیرد که در این صورت سرعت حفاری بالا خواهد رفت.

عوامل تاثیر گذار در عملکرد دکل های حفاری ایران

تاثیر مواد مصرفی در عملکرد دکل های حفاری ایران

از دیگر عوامل موثر در عملکرد دکل های حفاری ایران، استفاده از افزودنی ها جهت تهیه سیمان می باشد. به طوری که اگر از افزودنی های نامناسب استفاده شود زمان بندی سفت شدن سیمان ممکن است کمتر و بیشتر در نظر گرفته شده که در این صورت مشکلات جدی در امر حفاری به وجود خواهد آمد. همچنین در صورتی که از وسایل آستری، آویز جداری و سایر موارد نامرغوب استفاده گردد طبیعتاً راندمان دستگاه به میزان زیادی افت کرده که این امر می تواند منجر به بروز مشکلات در عملیات حفاری شود.

عوامل تاثیر گذار در عملکرد دکل های حفاری ایران

عوامل طبیعی و انسانی تاثیر گزاری بر روی دکل های حفاری

اما از جمله عوامل طبیعی که می‌تواند در عملکرد دکل های حفاری ایران تاثیر بگذارد می توان به مواردی چون سیل، طوفان، بارندگی شدید و غیره اشاره کرد که طبیعتاً منجر به توقف کار دستگاه شده و عملیات حفاری را نیز به تأخیر می‌ اندازد. همچنین چنانچه جهت انجام برخی از تعمیرات و کارهای خاص، نیروی انسانی متخصص در دسترس نباشد طبیعتاً فعالیت دستگاه متوقف شده و مدت زمانی نیز صرف یافتن نیروی متخصص خواهد شد که این امر تاثیر مستقیم بر مدت زمان حفاری دارد. از طرفی اگر بین دستگاه ها و سایر قسمت های مربوطه هماهنگی به وجود نیاید عملیات متوقف شده و باعث ایجاد انتظار میگردد. از طرفی دقت داشته باشید برای صرفه ‌جویی بعضی از اوقات اقدام به بازسازی برخی از ادوات و وسایل مصرفی شده که این امر می‌ تواند تغییراتی را به وجود آورده و موجب بروز مشکلات زیادی شود. همچنین در بعضی از مواقع عدم سرویس دستگاه در زمان ‌های مشخص و تعیین شده می تواند کار را متوقف کند. از دیگر عوامل تاثیر گذار بر عملکرد این دکل ها می ‌توان به عدم وجود کالاهای مورد نیاز در محل حفاری اشاره کرد که شامل لوله جداری، لوله آستری، مواد اولیه گل حفاری می شود؛ به طور حتم این امر باعث توقف یا تاخیر در عملیات حفاری خواهد شد که در نهایت ایمنی چاه و افراد ممکن است به خطر بیفتد.

عوامل تاثیر گذار در عملکرد دکل های حفاری ایران

زمان انتظار توسط  دکل های حفاری ایران

با وجود آن چه در خصوص عوامل موثر در عملکرد دکل های حفاری ایران گفته شد لازم است بدانید زمان های تلف شده که توسط دکل های حفاری به وجود می‌آید یکی از مهمترین مشکلاتی است که باید به آن توجه گردد و همانطور که بیان شد این مشکلات می تواند تابع عوامل انسانی و غیر انسانی بوده و به صورت آشکار و پنهان زمان انتظار دستگاه های حفاری را بالا ببرد. با وجود این امر می‌ توان گفت مهم‌ترین گزینه ای که باید مورد توجه افراد قرار گیرد بهینه سازی صنعت حفاری بوده چراکه در این صورت اجرای عملیات حفاری با کمترین هزینه و آسیب و در زمان کمی انجام می گیرد و با حداقل ریسک پ حداکثر سود محقق خواهد شد.

0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *