چه موادی از نفت بدست می آید؟

چه موادی از نفت بدست می آید

مواد سازنده از نفت یا فرآورده های نفتی، شامل طیف وسیعی از فرآورده ها می شود. از جمله مهمترین این مواد می توان به گاز مایع، بنزین های هواپیما، سوخت موتور و جت، نفت سفید، سوخت دیزل و گاز و روغن های روان اشاره نمود که غالب آنها بسیار درآمدزا هستند. در این مقاله به معرفی مواد سازنده از نفت و پاسخ به این پرسش که چه موادی از نفت ساخته می شوند، می پردازیم.

نفت چیست؟

نفت یا پترولیم (Petroleum)یک مایع طبیعی است که در لایه های بالایی از سطح و پوسته زمین یافت می شود. این ماده معمولا به انواع مختلفی از سوخت ها تصفیه می شود که به همین خاطر اهمیت بسیار بالایی دارد. اجزای نفتی با استفاده از تکنیکی به نام تقطیر جزء به جزء از هم جدا می شوند.

این ماده از هیدروکربن هایی که به طور طبیعی دارای وزن های مختلف مولکولی هستند، تشکیل شده است و ممکن است حاوی ترکیبات مختلف آلی باشد. نام نفت شامل هر دو نفت خام فرآوری نشده و فرآورده های نفتی است که از نفت خام تصفیه شده تشکیل شده است. سوخت فسیلی و نفتی هنگامی تشکیل می شود که مقادیر زیادی ارگانیسم های مرده، عمدتا زئوپلانکتون و جلبک ها، در زیر سنگ رسوبی دفن شده و در معرض گرما و فشار شدید قرار گیرند. نفت بیشتر توسط حفاری نفت بازیافت می شود (چشمه های نفتی نادر هستند). این ماده به راحتی با تقطیر به محصولاتی از بنزین و نفت سفید گرفته تا آسفالت و معرف های شیمیایی که برای ساخت پلاستیک ، سموم دفع آفات و داروها کاربرد دارند، تبدیل می شود.

چه موادی از نفت بدست می آید

ویژگی ها و اهمیت نفت

در مورد اهمیت و کاربرد نفت همینقدر باید گفت که روزانه در جهان در حدود 95 میلیون بشکه در روز مصرف می شود. بنابراین نفت به عنوان یکی از مهمترین مواد برای تولیدات محصولاتی مختلف که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم، در جهان کنونی می باشد. از ویژگی های نفت می توان به موارد زیر اشاره نمود که در مورد آن باید گفت، نفت مایعی غلیظ و افروختنی (مشتعل) است که دارای رنگ قهوه ای زرد و مایع به مشکی می باشد. این ماده از عنصرهای آلی هیدروژن و کربن ساخته شده است و به دو دسته نفت سبک با چگالی و گرانروی پایین و نفت سنگین با گرانروی و چگالی بالاتر تقسیم بندی می شود. امروزه انواع مختلفی از نفت های خام را داریم که از جمله آنها باید از نفت خام برنت، نفت خام مارس، نفت خام میناس، نفت خام موریان و نفت خام تاپیس اشاره نمود.

چه موادی از نفت بدست می آید

مواد سازنده از نفت

فرآورده های نفتی موادی هستند که از نفت خام (نفت) حاصل می شوند زیرا در پالایشگاه های نفتی فرآوری می شوند. برخلاف پتروشیمی ها، که مجموعه ای از ترکیبات شیمیایی کاملا خالص و کاملا تعریف شده هستند ، فرآورده های نفتی مخلوط های پیچیده ای هستند. بیشتر نفت به فرآورده های نفتی تبدیل می شود که شامل چندین طبقه از سوخت است.

با توجه به ترکیب نفت خام و بسته به تقاضای بازار، پالایشگاه ها می توانند سهم متفاوتی از فرآورده های نفتی تولید کنند. بیشترین سهم فرآورده های نفتی به عنوان “حامل های انرژی” استفاده می شود، یعنی درجه های مختلفی از سوخت و بنزین. این سوخت ها شامل بنزین، سوخت جت، سوخت دیزل، روغن گرمایشی و روغن های سوخت سنگین تری را به وجود آورد.

فراکسیون های سنگین تر (کم فرار) همچنین می توانند برای تولید آسفالت، تار، موم پارافین، روغن کاری و سایر روغن های سنگین استفاده شوند. پالایشگاه ها همچنین مواد شیمیایی دیگری تولید می کنند که برخی از آنها در فرآیندهای شیمیایی برای تولید پلاستیک و سایر مواد مفید مورد استفاده قرار می گیرند. از آنجا که نفت اغلب حاوی چند درصد مولکول حاوی گوگرد است، گوگرد عنصری نیز اغلب به عنوان یک فرآورده نفتی تولید می شود. کربن، به شکل کک نفتی و هیدروژن نیز ممکن است به عنوان فرآورده های مواد پتروشیمی تولید شود. هیدروژن تولید شده اغلب به عنوان یک محصول واسطه برای سایر فرایندهای پالایشگاه نفت مانند هیدروکراکینگ و هیدروسولفوریزاسیون استفاده می شود.

چه موادی از نفت بدست می آید

مواد سازنده از نفت | قسمت دوم

از دیگر مواد سازنده از نفت باید به همچنین گفت که مخلوط سوخت های مایع (تولید انواع بنزین های اتومبیل و حمل و نقل هوایی بنزین، نفت سفید، انواع سوخت توربین هوایی و سوخت های دیزل، افزودن رنگ ها، مواد شوینده، مواد افزودنی ضد انفکاک، اکسیژن ها و ترکیبات ضد قارچ در صورت نیاز) نیز یکی از مهم ترین این مواد می باشند.

روان کننده ها از دیگر مواد سازنده از نفت و محصولات حاصل از مواد نفتی هستند. این محصولات شامل روغن های سبک ماشین، روغن موتور و گریس ها و تثبیت کننده های گرانروی هستند که معمولا به صورت عمده به یک کارخانه بسته بندی خارج از کشور ارسال می شود.

موم پارافین را نیز باید از مواد سازنده از نفت دانست. این موم در نورپردازی (موم شمع) و مصارف دیگر استفاده می شود. این محصول که مواد سازنده از نفت می باشد، ممکن است به صورت عمده به یک سایت ارسال شود تا بلوک های بسته بندی شده آماده شود.
واکس باریک، یک محصول پالایشگاهی از نفت خام است که که شامل مخلوطی از روغن و موم است. این ماده به عنوان پیش ماده موم پارافین و غیره در محصولات غیر غذایی مانند امولسیون موم، صفحه ساخت و ساز، کبریت، شمع، محافظ ها در برابر زنگ زدگی و بخار استفاده می شود.

چه موادی از نفت بدست می آید

مواد حاصل از نفت | قسمت سوم

محصولات پتروشیمی که مواد سازنده از نفت هستند و در حمل و نقل کاربرد دارند، بخش دیگری از فرآورده های مهم نفتی به شمار می آیند. آسفالت یکی از این محصولات نفتی است که به عنوان یک چسب برای ماسه سنگ به کار می رود. امروزه از آسفالت در اغلب جاده ها و راه های مواصلاتی مورد استفاده قرار می گیرد. جالب است بدانید بیش از 6000 مورد دیگر از محصولات هستند که از مواد فرعی زباله های نفتی ساخته می شوند. از جمله این مواد می توان به کود، کفپوش (پوشش کف)، عطر، حشره کش، ژله نفتی، صابون، ویتامین ها و برخی از اسیدهای آمینه ضروری اشاره نمود.

در خصوص شرکت نفت و گاز خوزستان آریا اروند باید بدانید این شرکت که ارائه دهنده خدمات در زمینه نفت و گاز می باشد فعالیت های استثنایی و بدون نقص در این زمینه داشته و شما می‌توانید در خصوص پالایشگاه نفت و دیگر موارد مربوط در این خصوص از متخصصین این شرکت راهنمایی بگیرید.

0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *