عملیات اکتشاف نفت

عملیات اکتشاف نفت

انجام عملیات اکتشاف نفت یکی از کار های اولیه ای است که برای دست یافتن به استخراج نفت باید انجام داد. شرکت هایی وجود دارند که کارشان شناسایی و پیدا کردن معادن نفت می باشد. در این مرحله از کار هم مانند دیگر مراحل موجود باید علم کافی و دقت بالا داشته باشند. اگر خطایی در انجام کار ها اتفاق بیفتد خطرات بسیار زیادی را به بار می آورد و قابلیت این را دارد که جان چندین نفر را بگیرد. استفاده از تجهیزات خاص و کارگران ماهر یکی از واجباتی است که شرکت مسئول عملیات اکتشاف نفت باید رعایت کند.

آشنایی با عملیات اکتشاف نفت

برای کشف معدن نفت ابتدا باید به علم زمین شناختی آگاه بود. سپس با جست و جو و تحقیق در مورد نقشه های آن مکان محل مورد نظر را پیدا کرد و بعد برای انجام عملیات اکتشاف نفت اموری از قبیل عملیات سطحی و چینه شناسی و رسوب شناسی و ژئوشیمی اقدام کرد. بعد از انجام این فعالیت ها، گروهی دیگر از کارکنان وارد عمل می شوند تا مراحل حفاری و پایش چگونگی انجام عملیات را اجرایی کنند. انجام آزمایشات دقیق ژئوشیمیایی از چاه نفت، فواصل حفاری چاه ها در کنار هم تهیه و برنامه ریزی پیشنهاد می شود که به این مراحل، مراحل پایه ای عملیات اکتشاف نفت می گویند. تمامی این مراحل پایه تا به امروز به گروه های متخصص کمک کرده تا ابر میادین نفت و گاز مانند پارس جنوبی، آزادگان، عسلویه، تابناک و… را کشف کنند. تمامی مراحل عملیات اکتشاف نفت با همکاری چندین گروه انجام می شود و تعداد زیادی کارگر در سال مشغول به انجام اکتشافات هستند.

عملیات اکتشاف نفت

تهیه نقشه از محیط اکتشاف نفت

تهیه نقشه های توپوگرافی به عنوان نقشه های ابتدایی زمین شناسی راه سازی و ایجاد اطلاعات یکپارچه زمین می باشد. کلیه نقشه هایی که تهیه می شوند باید از سیستم بین المللی UTM تهیه شوند. در این نقشه ها باید حجم عملیات خاکی، مسیر جاده های دسترسی چاه ها و محل قرار گیری دکل حفاری به طور خیلی دقیق جست و جو و قرار گیرند. نقشه هایی که به دست کارفرما می رسند باید ویژگی هایی مانند محل دقیق راه ها و حفاری چاه ها به صورت سیاه و سفید داشته باشند. تمامی اطلاعات نقشه ها باید به صورت یک سیستم یکپارچه مرکب از نقشه ها و اطلاعاتی که بدست آمده در اختیار کارفرما قرار داد تا تایید شوند. بعد از تهیه نقشه ها گروه زمین شناسی وارد عمل می شوند و محل را مورد تحقیق و جست و جو قرار می دهند و تا هنگامی که چاه عمیق حفر شود در آن محل حضور دارند.

عملیات اکتشاف نفت

مطالعات ژئوشیمی

پس از حفر چاه های کم عمق در محل های مورد نظر و دستیابی به نفت و گاز درون معدن باید آزمایشاتی بر روی نفت چاه انجام دهند تا نسبت به اطلاعات به دست آمده ادامه کار خود را انجام دهند. سطحی که نیاز است از آن نمونه برداری شود ابتدا باید پاکسازی شود و برداشت نمونه را با دستگاه های حفاری که برای چاه های کم عمق استفاده می شوند، انجام می دهند. پس از جدا کردن مواد آلی مورد نیاز مطالعات میکروسکوپی را روی آن انجام داده و میزان پختگی نفت را مورد آزمایش قرار می دهند. مقدار کربن موجود در نمونه، مقدار گاز موجود در نمونه، حداکثر حرارتی که برای هیدروکربورزایی لازم است، نوع کربن موجود در سنگ و بسیاری موارد دیگر را در آزمایشگاه مورد تحقیق و بررسی قرار می دهند. در مراحل نهایی کار آزمایشگاهی باید گزارش مطالعات آزمایشگاهی نیز مانند نقشه ها و نمودار ها به کارفرما تحویل داده شود و منتظر تایید شدن آن باشند.

عملیات اکتشاف نفت

حفاری درعملیات اکتشاف نفت

پس از تایید شدن همه مراحل اولیه سپس نوبت حفاری می شود که گروه مربوطه باید حفاری را نسبت به تمامی اطلاعات و داده ها از ابتدا تا انتها انجام دهند. پیمانکاران در این پروژه به دو دسته تقسیم می شوند. پیمانکار حفاری و پیمانکاران جانبی. پیمانکار حفاری باید تمامی تجهیزات مورد نیاز پروژه را با توجه به خواسته ها تهیه کند و مسئولیت رویداد های اتفاقی به عهده آن است اما پیمانکاران جانبی هم به چندین بخش تقسیم می شوند، پیمانکار سیمان کار که وسایل و تجهیزاتی که باید ثابت باشند را در جای خود ثابت و محکم سیمانکاری کند. پیمانکار نمودار گیری و دیگر کار هایی که انجام می شود هر کدام نقش بسیار مهمی در انجام شدن این پروژه را دارند.

عملیات اکتشاف نفت

نمودار گیری

نمودار گیری توسط یک پیمانکار دقیق انجام می شود. در تمامی مراحل عملیات اکتشاف نفت پیمانکار نمودارگیری حضور دارد و همه شرایط را مورد پایش قرار می دهد تا اگر در جایی از کار اشکالاتی وجود داشته باشد گروه مرتبط را آگاه سازد و از افتادن اتفاق های ناگوار جلوگیری کند. این پیمانکار باید نمودار هایی که قبلا از کار در آن محل جمع آوری شده را مطالعه کند تا شرایط بهتر را شناسایی کند. باید توجه داشت که معیار های نمودار در حال کار مورد تایید سازمان شرکت نفت باشد. نمودار ها شامل چند نوع هستند، نمودار های الکتریکی، نمودار های رادیواکتیوی، نمودار های صوتی و سایر نمودار های تخصصی دیگر. در هنگام نمودارگیری پس از مدتی که اطلاعات نمودار جمع آوری شدند باید اطلاعات را مورد بررسی قرار داد تا خطری در ادامه کار نباشد.

شرکت نفت و گاز خوزستان آریا اروند ارائه دهنده خدمات در زمینه نفت و گاز می باشد و فعالیت های استثنایی و بدون نقص و دیگر موارد مربوط در این خصوص از متخصصین این شرکت راهنمایی بگیرید.

0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *