صادرات روزانه نفت ایران

صادرات روزانه نفت ایران

صادرات روزانه نفت ایران یکی از مهمترین پایه های اقتصاد کشور است. همانطوری که می دانید قسمت اعظمی از درآمد ایران وابسته به صادرات روزانه نفتی است و بر همین اساس باید به اهمیت آن واقف بود. ما در ادامه می خواهیم اشاره گذرا به صادرات نفتی داشته باشیم و این مسئله را در ایران نیز بررسی کنیم.

کلیاتی درباره صادرات نفتی ایران

صادرات روزانه نفت ایران نقشی مهم در درآمدزایی کشور دارد. این مسئله نه تنها در ایران بلکه در تمام کشورهای خاورمیانه دیده می شود. تعداد زیادی از کشورها از جمله ایران، قطر، عراق و عربستان سعودی به عنوان کشورهای نفت خیز جهان شناخته می شوند که با میزان تولیدات و صادرات روزانه خود می توانند به خوبی در صنعت نفت و البته قیمت جهانی آن تاثیر داشته باشند.

نفت نه تنها به صورت خام در صنایع مختلف استفاده می شود، بلکه مشتقات آن نیز بخش مهم از صادرات کشورهای نفت خیزی از جمله ایران را تشکیل می دهد. طی سال های گذشته نیز ایران به عنوان یکی از کشورهای اصلی صادرکننده نفت به جهان شناخته می شد، به طوری که در سال 2001 به عنوان بزرگ ترین کشور تولید کننده نفت خام در سطح جهان معرفی شد.

صادرات روزانه نفت ایران

ذخایر غنی نفتی ایران و مدیریت آن

ایران علاوه بر صادرات نفت، دارای ذخایر غنی گاز طبیعی است و به عنوان یکی از بهترین و وسیع ترین ذخایر گاز در جهان شناخته می شود. همچنین علاوه بر گاز از دیگر ذخایر زیرزمینی ایران میتوان به نفت کوره، گاز مایع و موارد مشابه اشاره کرد. در حال حاضر هم نظارت به صادرات روزانه نفت ایران و البته تولیدات بر عهده وزارت نفت ایران است. این وزارتخانه علاوه بر نظارت بر سیر استخراج نفت در ایران، به تولید و فروش تمامی محصولات هیدروکربنی کنترل دارد و متولی اصلی صادرات نفتی روزانه ایران است. همچنین باید به خاطر داشت که تمامی زیرمجموعه های مربوطه نیز باید توسط وزارت نفت بررسی و مطالعه شود.

شرکت ملی صنایع پتروشیمی را نیز می توان یکی از اصلی ترین زیرمجموعه های وزارت نفت دانست. این مجموعه بزرگ و دولتی در زمینه انواع تولیدات پتروشیمی فعالیت می کند و البته مدیریت پالایشگاه ها را بر عهده دارد. توزیع فرآورده های نفتی در سراسر کشور نیز بر عهده همین مجموعه است.

صادرات روزانه نفت ایران

تاریخچه صادرات روزانه نفت ایران

اما درباره تاریخچه صادرات روزانه نفت ایران چه می توان گفت؟ بعد از کشف و استخراج نفت، امتیازهای مختلفی برای شرکت ها و پروژه هایی که در حال فعالیت بر روی استخراج نفت ایران بودند، اتخاذ شد. این روند تا زمان ملی شدن صنعت نفت ادامه پیدا کرد و بعد از آن شرکت نفت ایران و انگلیس جای خود را به شرکت ملی نفت داد و تمامی استخراج، تولید و توزیع و البته صادرات نفت بر عهده تیمی متشکل از مهندسان ایرانی قرار گرفت.

صادرات روزانه نفت ایران از زمان ملی شدن صنعت نفت تا پیروزی باشکوه انقلاب اسلامی ایران در سال 57 بخش مهمی از درآمد نفتی ایران را تشکیل می داد و سالانه مبالغ زیادی را به بازار ایران تزریق می کرد. این روند بعد از انقلاب نیز ادامه پیدا کرد و در سال 1386 به اوج خودش رسید.

تحریم های بی رحمانه و سیر نزولی صادرات روزانه نفت ایران

متاسفانه صادرات نفت ایران با شروع تحریم های بی رحمانه شیبی نزولی پیدا کرد و بر اساس اعلام خبرگزاری های رسمی داخلی دچار نوسانات فراوان شد. طی سال های 87 تا 95 و با شروع سهمیه بندی ها و تامین نیاز پالایشگاه های داخل کشور این نوسان ادامه یافت و متاسفانه در سال 91 کاهش چشمگیر داشت. علت این کاهش اعمال تحریم های شدید و اعمال محدودیت های فراوان بر واردات نفت از مبدا ایران بود.

صادرات روزانه نفت ایران

در سال 1392 دولت وقت صادرات نفت ایران به سراسر جهان را ۳۷۲.۷۷ میلیون بشکه در سال اعلام کرد که تقریبا معادل ۱.۰۲۱۳ بشکه نفت در هر روز است. این رقم البته در سال بعد یعنی سال 93 افزایش پیدا کرد و به 391 میلیون بشکه در سال رسید و توانست روند صعودی خود را در سال 94 نیز به صورت نرمال و قابل قبولی نگه دارد. اما در این سال ها ما توانستیم بهترین رقم صادرات را بر اساس اعلام ترازنامه ای به نام هیدروکربنی در سال 95 داشته باشیم و با رشد دو برابری میلیاردها دلار پول را از طریق صادرات روزانه نفت ایران به بازار تزریق کنیم.

بهبود صادرات در نیمه دوم دهه 90

در ادامه سال 96 با روزانه 3,950,000 بشکه در روز به روند صادرات نفتی ادامه داده و بر اساس آخرین اعلام رسمی وزارت نفت میزان صادرات نفتی کشور ما معادل روزانه 2,200,000 بشکه نفت است. در مورد سال گذشته و اعلام رقم دلیل صادرات روزانه نفت ایران باید منتظر اعلام دستگاه ذیربط بود، و به دور از هرگونه شایعه پراکنی نامرتبط باید وزارتخانه را به عنوان معتبر ترین منبع اعلام شناخت.

در انتهای بحث البته باید خاطر نشان کرد که صادرات روزانه نفت ایران شامل تمامی مشتقات نفتی نیز می شود. از مهمترین صادرات مشتقات نفتی ایران باید به نفت کوره اشاره کرد که ایران را به بزرگ ترین صادرکننده در منطقه تبدیل کرده است. همچنین گاز نیز از دیگر صادرات وابسته به نفت ایران است که در 95 بیشترین میزان را داشته است و امروزه در جهان نیز مورد توجه است.

در خصوص شرکت نفت و گاز خوزستان آریا اروند باید بدانید این شرکت که ارائه دهنده خدمات در زمینه نفت و گاز می باشد فعالیت های استثنایی و بدون نقص در این زمینه داشته و شما می‌توانید در خصوص پالایشگاه نفت و دیگر موارد مربوط در این خصوص از متخصصین این شرکت راهنمایی بگیرید.

صادرات روزانه نفت ایران

0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *