کاربرد نفت خام در صنعت

کاربرد نفت خام در صنعت

نفت خام یکی از سوخت های فسیلی تجدید ناپذیر به شمار می آید که به صورت مایعی غلیظ و افروختنی به رنگ هایی چون سیاه، سبز تیره و قهوه ای سوخته از لایه های بالایی پوسته زمین استخراج می شود. علاوه بر کاربرد نفت خام در صنعت، از آن در تولید گرما و حمل و نقل بسیاری از فعالیت های روزمره استفاده می شود و از این رو به عنوان یکی از پرکاربردترین عناصر در صنایع مختلف شناخته می شود. علاوه بر استفاده از نفت در تامین سوخت انواع وسایل نقلیه و سیستم های گرمایشی، نمی توان کاربرد آن در صنعت و تاثیر آن بر زندگی روزمره انسان ها را نادیده گرفت.

به طور کلی شاید جالب باشد که بدانید از نفت خام در پزشکی و داروسازی، تجهیزات ورزشی، لوازم آرایشی و بهداشتی، صنایع غذایی، پوشاک و … استفاده می شود. در این مقاله قصد داریم تا به کاربرد نفت خام در صنعت اشاره کنیم؛ بنابراین پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

نفت خام چیست؟

نفت به عنوان مایعی غلیظ و افروختنی شناخته می شود که از لایه های بالایی پوسته کره زمین استخراج می شود و شامل ترکیبات پیچیده ای از هیدروکربن های متنوع با زنجیره آلکان می باشد که به آن طلای سیاه گفته می شود و به عنوان سوخت فسیلی و تجدید ناپذیر مورد استفاده قرار می گیرد. به طور کلی از نفت علاوه بر تامین سوخت خودروها، کامیون ها، هواپیماها و …، به منظور تولید انواع تجهیزات و لوازم زندگی استفاده می شود. در واقع نفت خام به عنوان ماده اولیه تشکیل دهنده بسیاری از محصولات در زندگی روزمره شناخته می شود.

کاربرد نفت خام در صنعت

معرفی کاربرد نفت خام در صنعت

همانطور که اشاره شد، از نفت خام در صنایع مختلفی استفاده می شود و در واقع به عنوان ماده اولیه تولید بسیاری از محصولات به شمار می آید. از نفت به منظور تولید منابع سوختی از قبیل بنزین، سوخت جت و سوخت دیزل استفاده می شود و به عنوان منبع اصلی انرژی در جهان شناخته می شود اما کاربرد نفت در صنعت بسیار گسترده می باشد و در حقیقت بخش زیادی از نفت خام استخراجی در تولید لوازم و تجهیزات مختلفی که ما در زندگی روزمره با آن ها سر‌ و‌ کار داریم، مورد استفاده قرار می گیرد. از کاربردهای نفت خام در صنعت، می توان به لوازم پزشکی و داروسازی، صنایع غذایی، پوشاک، روغن، تجهیزات ورزشی و آلات موسیقی، پلاستیک سازی و … اشاره کرد.

کاربرد نفت خام در صنعت

آشنایی با برخی از کاربردهای نفت خام در صنعت

کاربرد اصلی نفت خام به تولید بنزین مربوط می شود و در واقع بخش عظیمی از نفت خام برای صنعت حمل و نقل مصرف می شود اما این محصول در تولید انواع لوازم تجهیزات در صنایع مختلف نیز کاربرد دارد. از کاربردهای نفت در صنعت، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1-لوازم آرایشی و بهداشتی

نفت خام در واقع 80 درصد مواد تشکیل دهنده لوازم آرایشی و بهداشتی را تشکیل می دهد و به نوعی ماده اولیه در صنعت لوازم آرایشی و بهداشتی به شمار می آید. از محصولات تولیدی در این صنعت با نفت خام، می توان به وازلین، رنگ مو، انواع صابون، رژ لب، شامپو، عطر و ادکلن و … اشاره کرد.

یکی از کاربردهای نفت خام که بسیار مهم می باشد، تولید برخی از لوازم آرایشی است. رژ لب ها، از جمله وسایلی هستند که به میزان زیادی در زندگی روزمره، توسط خانم ها مورد استفاده قرار می گیرند. میزان بسیار زیادی از ماتیک هایی که ما از آنها بهره می گیریم، از نفت ساخته شده اند.

اصلی ترین ماده تشکیل دهنده لوله های ماتیک ها، واکس پارافین می باشد و به میزان زیادی در ساخت آنها مورد استفاده قرار می گیرند. این ماده کاربرد نرم و روان لوله های ماتیک ها را تضمین می نماید.

واکس پارافین نوعی ماده بسیار نرم، جامد، بی رنگ و یا سفید است که تشکیل شده از ذغال سنگ مشتق و یا نفت خام می باشد. البته این موضوع لازم به ذکر است که ماده پارافین فقط برای تولید رژ لب نیست، بلکه برای تولید ابزارهای بسیار دیگری نیز بکار می رود.

کاربرد نفت خام در صنعت

2-لاستیک مصنوعی

یکی دیگر از کاربردهای نفت خام در صنعت، تولید لاستیک مصنوعی می باشد که به منظور تولید کفش، تایر ماشین، اسباب بازی، عایق سیم و کابل، تلفن همراه و … از آن استفاده می شود.

3-تولید انواع روغن

نفت خام به عنوان ماده اولیه تولید انواع روغن ماشین آلات پرکاربرد در زندگی روزمره شناخته می شود. به طور کلی از مهمترین روغن ها و روان کننده های تولیدی با نفت، می توان به روغن موتور، گریس، موم پارافین و … اشاره کرد.

کاربرد نفت خام در صنعت

4-تولید مواد غذایی

یکی از مهمترین کاربردهای نفت خام در صنعت، می توان به تولید انواع مواد غذایی اشاره کرد. به طور کلی فرآورده های نفتی در تولید کودهای شیمیایی و آفت کش ها مورد استفاده قرار می گیرند. علاوه بر آن از نفت در تولید طعم دهنده ها، رنگ های غذایی و مواد نگهدارنده غذا استفاده می شود.

آدامس های بادکنکی یکی از محصولاتی است که اکثریت انسان ها آن را خریداری می کنند. این محصول بسیار پرفروش و محبوب، تشکیل شده از نفت خام است. یک سری از بخش های این ماده جویدنی و نرم از مشتقات نفتی ساخته شده است. این آدامس ها از مشتقات نفتی، گلیسرین ها، اسید سیتریک ها، لانولین ها، واکس ها و دیگر مواد ساخته می شوند.

5-تولید پلاستیک

یکی از پرکاربردترین مصارف نفت در صنعت، می توان به تولید و ساخت پلاستیک اشاره کرد. از پلاستیک در ساخت انواع محصولات استفاده می شود و به عنوان ماده اولیه در صنعت پلاستیک سازی شناخته می شود که بسیاری از لوازم و وسایل با آن در ارتباط هستند.

از جمله محصولات پلاستیکی که به میزان بسیار زیادی در زندگی افراد مختلف به کار برده می شود، می توان به مبلمان، بعضی از وسایل آشپزخانه، ظروف پلاستیکی، عروسک های پلاستیکی، بطری های نوشابه، بطری های آب معدنی، برخی از زیور آلات، یک سری از وسایل تزئینی، نایلون ها، دستکش های یکبار مصرف و ابزارها وسایل بسیار زیاد دیگر، اشاره نمود.

اکثر انسان های کره زمین، در هر روز از زندگی خود در حال استفاده از چندین محصول پلاستیکی می باشند که ماده اولیه تمامی آنها، نفت خام است و این موضوع، از مهمترین کاربردهای نفت خام می باشد.

کاربرد نفت خام در صنعت 

6-پارچه های مصنوعی

نفت، یکی از مهمترین ماده های اولیه برای تولید پارچه ها با الیاف مصنوعی می باشد و خیلی از لباس هایی که انسان ها برای پوشیدن از آن استفاده می نمایند، ساخته شده از پارچه های مصنوعی هستند.

از جمله الیاف مصنوعی می توان به اسپندکس ها، پلی استر ها، اکریلیک ها و نایلون ها اشاره نمود که امروزه از آنها، به عنوان یک ماده اولیه جهت تولید لباس ها استفاده می شود.

لازم به ذکر است که حتی چوب لباسی هایی هم که ما از آنها استفاده می کنیم، ساخته شده از جنس رزین نفتی می باشند. تولید لباس و الیاف مصنوعی، یکی از تاثیرگذارترین کاربردهای نفت خام در اقتصاد جهان است.

امکانات نفت خام در صنعت

از دیگر امکانات نفت خام در صنعت، می توان به ساخت و تولید پارچه مصنوعی، آسفالت، محصولات شوینده، دارو، پوشاک، مبلمان، عایق، خودروسازی و … اشاره کرد؛ بنابراین نفت خام به عنوان یکی از مهمترین مواد مصرفی در صنایع به شمار می آید.

امروزه، کاربردهای نفت خام در زندگی انسان ها آنقدر زیاد شده است که حتی می توان گفت، بدون استفاده از این ماده، بخش عظیمی از زندگی انسان ها دچار اختلال بزرگی می شود و خیلی از افراد به مشکلات زیادی برای گذران زندگی خود دچار می گردند.

همچنین تاثیری که ماده نفت خام در زندگی اقتصادی انسان ها می گذارد، آنقدر زیاد می باشد که می توان گفت با نبود آن، اقتصاد بسیاری از کشورهای جهان دچار خطرات بزرگی خواهد شد. به دلیل میزان اهمیت بسیار زیاد این ماده و مقدار عظیم کاربردهای نفت خام بهتر است که انسان ها تا حد ممکن، در مصرف آن صرفه جویی نمایند.

اگر سوال یا پیشنهادی در این ارتباط دارید، می توانید از طریق راه های ارتباطی در صفحه تماس با ما، با کارشناسان این حوزه در سایت شرکت نفت و گاز خوزستان آریا اروند تماس برقرار کنید.

0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *