نفت چگونه کشف شد؟

نفت چگونه کشف شد؟

کشف نفت یکی از مهمترین اکتشافات انسان بود که توانست زندگی را نه تنها آسان تر کند، بلکه کیفیت آن را نیز بهبود ببخشد. با نفت انسان توانست فرآورده ها و مشتقات نفتی را نیز در زندگی استفاده کرده و به سرعت روند صنعتی شدن را طی کند. اگر تا به حال مطلبی درباره چگونگی پیدایش و استخراج نفت نخوانده اید، در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر در این باره بدانید.

نفت چگونه کشف شد؟

نگاهی به کشف نفت و تاریخچه آن

ابتدا می خواهیم شما را با کلیاتی از کشف نفت آشنا کنیم. خوب است بدانید که اولین کسی که توانست با روشی صنعتی و به کمک حفاری های مکانیکی به نفت دست پیدا کند، فردی استرالیایی به نام ویلیام ناکسی دارسی بود. او با مدیریت گروهی از متخصصان فنی و اعزام آنها به ایران فعالیت های خود را در زمینه پیدایش نفت شروع کرد. در واقع همین گروه متخصصین استرالیایی بودند که نخستین بار تشخیص دادند که حوالی شهرهای شوشتر و قصر شیرین می توان چاه های نفتی حفر کرد و به طلای سیاه دست پیدا کرد.

نفت چگونه کشف شد؟

تاریخچه پیدایش نفت در ایران

تاریخچه کشف نفت در ایران از حدود سال 1901 یعنی اوایل قرن بیستم شروع شد و نمایندگان دارسی توانستند تمامی امتیازات استخراج نفت را از مظفرالدین شاه قاجار گرفته و به خودشان اختصاص دهند. این امتیاز ناخوشایند 60 سال اعتبار داشت و بعد از انحصار آن بود که اولین چاه نفتی در ایران حفر شد. این چاه نفتی در شمال غرب قصر شیرین و حوالی منطقه ای به نام چیا سرخ قرار داشت. جالب است بدانید که با امکانات آن زمان این چاه در روز ظرفیت 175 بشکه نفت را داشت و همین مهم تیم دارسی را تحریک کرد تا برای حفر چاه دیگری نیز اقدام کنند. بر همین مبنا تیم دارسی در سال 1903 توانستند به میادین گازی در عمق 507 متری هم دست پیدا کنند.

اثبات وجود نفت در ایران

پروسه اکتشافات نفت در ایران ادامه داشت و در سال 1908 میلادی بود که در حفر چاه های جدید متخصصین به لایه هایی زمینی رسیدند که مملو از نفت بود و این مهم سندی بر اثبات وجود نفت در زمین های ایران شد. با این اکتشاف، شرکتی به نام شرکت نفت ایران انگلیس تاسیس و شروع به استخراج نفت کرد. از مهمترین میدان های نفتی ایران در آن سال ها می توان به میدان های هفتکل، آغاجاری، نفت سید و نفتی لاله اشاره کرد. در ادامه با تلاش متخصصان کشف نفت در دیگر مناطق ادامه پیدا کرد و مهندسان این بار توانستند در زمین های عراق نیز به چاه های نفتی نیز برسند.

نفت چگونه کشف شد؟

استخراج و کشف نفت از دیگر کشورها

این بار نوبت به عراق رسید و در سال 1927 اولین میدان نفتی در عراق کشف شد. این میدان که با نام میدان نفت خانه شناخته می شود یکی از مهمترین مناطق نفتی جهان بود که به شرکت نفت ایران و انگلیس تعلق داشت. در حال حاضر نیمی از این میدان در ایران و نیمی دیگر در عراق است. اکتشافات و بررسی های مهندسی بر همین اساس تا سال های سال ادامه پیدا کرد و این بار نوبت به متخصصین روسی رسید که به ایران و عراق عزیمت کنند. این مهندسی طی سال های 1310 تا 1315 در زمین های بابلسر در مازندران، سمنان و جنوب قم چاه های زیادی را به بهانه کشف نفت حفر کردند که بسیاری از آنها بی نتیجه ماند و برخی نیز نتوانست نظر مهندسان را به خود جلب کند.

ملی شدن صنعت نفت و اتفاقات بعد از آن

با ملی شدن صنعت نفت، رسما امتیاز تمامی میادین نفتی متعلق به شرکت نفت ایران و انگلیس به دولت وقت ایران واگذار شد و توانست روند صعودی و رشد قابل قبولی داشته باشد. بر همین مبنا بعد از ملی شدن صنعت نفت میدان های نفتی بزرگ تری به صورت مستقل توسط مهندسان ایرانی کشف شد که از مهمترین آنها می توان به بهرگانسر، دورود، سروش، سلمان، اسفندیار و پارس شمالی اشاره کرد. امروزه هم انحصار استخراج و حفاری نفت در دست دولت وقت ایران است و سکوهای نفتی مختلفی در سراسر نقاط خلیج فارس به کار و فعالیت مشغول هستند. خوب است بدانید که در ادامه همین فعالیت ها و اکتشافات بود که مهندسان توانستند در میدان نفتی پارس جنوبی یکی از بزرگ ترین میدان های گازی جهان را کشف کنند که در حال حاضر از آن بهره برداری می شود. در نهایت باید گفت که کشف نفت توانست بسیاری از مشکلات زندگی انسان را مرتفع کرده و زندگی را برای او آسان کند. در عین حال نباید از این مهم نیز غافل بود که نفت منبع انرژی تجدید ناپذیر است و استفاده بی رویه آن می تواند بسیار آسیب زا باشد.

نفت چگونه کشف شد؟
شرکت نفت و گاز خوزستان آریا اروند ارائه دهنده خدمات در زمینه نفت و گاز می باشد و فعالیت های استثنایی و بدون نقص و دیگر موارد مربوط در این خصوص از متخصصین این شرکت راهنمایی بگیرید.

0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *