رتبه بندی ذخایر گاز جهان

رتبه بندی ذخایر گاز جهان

ذخایر گاز جهان به عنوان ذخایر زندگی بخش زندگی شناخته می شوند که علاوه بر اهمیت فوق العاده، قیمت آنها می تواند در بورس، اقتصاد و زندگی میلیون ها نفر تاثیر گذار باشد. بر همین اساس لیستی از کشورهایی که دارنده ذخایر گازی در جهان هستند، منتشر می شود زیرا این کشورها می تواند تاثیر مستقیم در هزینه زندگی، توسعه و پیشرفت کشورهای دنیا داشته باشند. ما نیز در ادامه نگاهی به لیست ذخایر گاز در جهان انداخته ایم، با ما همراه باشید.

رتبه بندی ذخایر گاز جهان

ذخایر گاز جهان چگونه شناخته می شوند؟

شاید در قدم اول خوب باشد که بدانیم ذخایر گاز جهان چگونه شناخته می شوند. این ذخایر بر اساس میدان های گازی کشف شده شناخته می شوند. همانطوری که می دانید بعد از اکتشاف و استخراج نفت، به مرور مهندسان با دیگر منابع طبیعی از جمله گاز آشنا شدند و همین مهم مسیر را به سمت آشنایی با میدان های گازی پیش برد. با شناخته شدن میدان های گازی در جهان، شهرهایی مهم در دنیا در لیست اخبار قرار گرفتند که شاید کمتر کسی نام آنها را شنیده بود. به این ترتیب میدان های گازی به پالایشگاه هایی بزرگ تبدیل شدند و متخصصان به بهره برداری و صادرات پرداختند تا درآمد ارزی کشورهای شان را افزایش دهند. همین مهم در سالیان بعد به فهرستی تبدیل شد که مهمترین ذخایر گازی جهان را معرفی کرد.

ایران یکی از ذخایر گاز در دنیا

همانطور که می دانید بخش مهمی از درآمدهای ارزی ایران شامل صادرات نفت و مشتقات آن می شود. بر همین اساس جای شک و شبهه نیست اگر انتظار داشته باشیم نام ایران را در لیست ذخایر گاز جهان ببینیم. بر اساس آخرین اعلام ها ایران با اکتشافات ذخایر جدیدی توانست در زمره یکی از بزرگ ترین ذخایر گاز دنیا قرار بگیرد و دست به افزایش تولید بزند. بر این اساس

در میان لیست برترین کشورهای دارای میدان های گازی جهان، می توان نام ایران را در صدر لیست دید. البته بخاطر داشته باشید که تا امروز تقریبا 80 کشور در دنیا که دارای میدان گازی هستند، شناسایی شده و براورد می شود که میزان ذخایر گاز طبیعی دنیا به مراتب از این مورد بیشتر است. بسیاری از متخصصان اذعان دارند که کف دریاها میزبان میدان های گازی کشف نشده ای است که تا مدت ها می تواند دست نخورده باقی بماند.

رتبه بندی ذخایر گاز جهان

پنج کشور برتر ذخایر گاز جهان

اما بعد از ایران در لیست ذخایر گاز جهان، نام چه کشورهایی به چشم می خورد؟ خوب است بدانید که رتبه دوم به روسیه تعلق دارد که تقریبا 812 تریلیون فوت مکعب از ذخایر گاز جهان میزبان 14 % از کل این منابع طبیعی است.

رتبه سوم لیست به کشور کوچک اما ثروتمند قطر می رسد. این کشور دارای 509 ترلیون فوت مکعب از ذخایر گازی جهان است که به ثروت فوق العاده قطر نیز منجر شده است. همانطوری که می دانید ذخایر نفت و گاز هر کشوری مستقیما روی درآمد ارزی و میزان صادرات تاثیر گذار است، از سوی دیگر قطر کشوری کوچک با جمعیت کم است در نتیجه جای تعجب نیست اگر این حجم از درآمد به ثروتی فوق العاده منجر شود و بتواند درآمد ارزی قطر را تا حد سرسام آوری بالا ببرد. در حال حاضر این کشور شیخ نشین کوچک توانسته به یکی از مدرن ترین کشورهای حاشیه خلیج فارس تبدیل شود.

بعد از قطر در رتبه چهارم نام عربستان سعودی با 224 ترلیون فوت مکعب گاز به چشم می خورد و بعد نوبت به کشور امارات متحده عربی با 212 ترلیون فوت مکعب است. در حال حاضر این 5 کشور که همگی در همسایگی یکدیگر قرار دارند، میزبان بیشترین ذخایر گازی در جهان هستند و می توانند تاثیری مستقیم بر زندگی میلیون ها نفر داشته باشند و البته اقتصاد جهانی را نیز حسابی دگرگون کنند.

رتبه بندی ذخایر گاز جهان

دومین قسمت لیست ذخایر گازی دنیا

اما در قسمت دوم لیست از ذخایر گازی علاوه بر منطقه خاورمیانه، آمریکای شمالی نیز وارد می شود و میتوان 183 ترلیون فوت مکعب از ذخایر گازی جهان را در کشور ایالات متحده پیدا کرد. الجزایر، ونزوئلا و نیجریه این لیست را ادامه می دهند تا دهمین کشور مجدد در منطقه خاورمیانه و عراق باشد که تقریبا دارای میدان های گازی متعدد با ذخیره 110 فوت ترلیون فوت مکعب ذخیره گازی است.

اکتشافات جدید

ده کشور اول لیست ذخایر گازی جهان در حال حاضر به عنوان اولین تولیدکنندگان نفتی و گازی در جهان شناخته می شوند که می توانند تاثیر چشمگیری در صادرات و واردات گاز در سراسر جهان داشته باشند. در همین راستان خوب است بدانید که همچنان اکتشافات گازی نه تنها در ایران بلکه در بسیاری از کشورهای جهان همچنان ادامه دارد و این لیست می تواند در آینده نزدیک مجدد به روز شود.

رتبه بندی ذخایر گاز جهان

0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *